Een kantoorverhuizing: de start van een nieuw begin. Hartstikke leuk en spannend, maar het kan ook veel stress met zich meebrengen. Misschien nog wel meer stress dan bij een normale verhuizing. Om alles op rolletjes te laten verlopen, is een goede voorbereiding uitermate belangrijk. Maar waar moet je nu eigenlijk allemaal rekening mee houden? Wanneer begin je met inpakken? Of kan je het hele proces beter uitbesteden? Dit zijn drie praktische tips voor een snelle en efficiënte kantoorverhuizing.
1. Maak een checklist
Een goede planning is het halve werk. Dit is zeker zo bij een kantoorverhuizing. Er moet namelijk meer gebeuren dan je misschien denkt. Je moet mensen op de hoogte stellen van de verhuizing, adreswijzigingen doorvoeren, spullen inpakken, een verhuisbedrijf inhuren: noem het maar op. Om de last-minute chaos van een verhuizing te voorkomen, adviseren we om een planning met bijbehorende checklist te maken. Zo weet je zeker dat alles wat moet gebeuren ook daadwerkelijk gebeurd.
2. Inpakken: hoe ga je te werk?
Op een kantoor liggen doorgaans heel veel spullen. En dan hebben we het eigenlijk over de enorme stapels papierwerk. Een verhuizing biedt de perfecte kans om deze spullen eens bij langs te gaan. Heb je namelijk elk item nog nodig in je nieuwe kantoor? Van papierwerk tot apparatuur: neem alleen mee wat echt nodig is. Zo wordt het een stuk overzichtelijker in het nieuwe pand en kun je de ruimte optimaal benutten. Wil je nieuwe apparatuur of bureaus aanschaffen? Dan kun je het oude materiaal ook in het oude kantoor laten staan. Er zijn namelijk bepaalde bedrijven die voor jou het kantoor leegmaken en de spullen recyclen of schenken aan een goed doel.
3. Besteed de kantoorverhuizing uit aan professionals
Heb je eigenlijk helemaal geen tijd om de verhuizing goed te structureren? Of besteed je het liever uit aan iemand zodat je zeker weet dat het goed gebeurd? Een kantoor verhuizen is een hele klus. Er moeten doorgaans heel veel spullen worden verhuisd. Natuurlijk kunnen de werknemers hun eigen spullen inpakken en meenemen, maar er zijn ook professionals die apparatuur, bureaus en materialen voor je kunnen inpakken en verhuizen. Dit scheelt jou niet alleen tijd, maar misschien ook veel stress.